Pápa Levente blogja

A Nagy Fideszes Brókerbotrány II.

2015. március 17. 10:20 - Pápa Levente

Jegybanki felelősség: kártalanítani kell a BEVA szintig

Nem kétséges, hogy a mostani pénzpiaci fejlemények úgy fognak bevonulni a magyar történelembe, mint a Nagy Fideszes Brókerbotrány. Ami ráadásul meg is fogja ingatni a mostanra már úgyis megtépázott Fidesz társadalmi támogatottságát, mert átüti az emberek ingerküszöbét és nyilvánvalóvá tesz összefüggéseket számukra. Ebben lesz segítségükre ez a mostani cikksorozat is. Igen, cikksorozat, mert annyi borzalmas következménye és részlete van ennek a mostani botránysorozatnak, hogy nem fér el egyetlen posztban. A második részben a jegybank szerepét és felelősségét vizsgálom, amolyan unorthodox köntösben.

 811751.jpg

kép: nol.hu

2013 októberéig a PSZÁF látta el a pénz- és tőkepiacok felügyeletét, azóta pedig összevont szuperintézményként a jegybank. Azaz a Fidesz által kinevezett vezetők irányították az éppen illetékes tőkepiaci felügyeletet a 2010-es „fülkeforradalom” óta. Tényszerűen lehet tudni, hogy azóta tucatnyi ellenőrzést tartottak a BudaCash-nél és a Quaestor különböző cégeinél, ahol szinte mindig találtak valamilyen kisebb kihágást, és általában igen kis büntetéseket szabtak ki. Ezen az általános felelősségen kívül azonban további, konkrét felelősség is terheli a korábbi PSZÁF-ot, illetve a Matolcsy vezette MNB-t. Vegyük sorra.

  1. A BudaCash ügyében még azt a rendkívül gyenge érvelést próbálta meg átnyomni a Fideszes propagandagépezet, hogy utoljára 2010 májusában vizsgálták meg az „ötéves kötelező átfogó vizsgálattal” a brókercég működését. Persze már ezt is az újonnan kinevezett Szász Károly szignózta, ezért a felelősség már itt is az övé persze, és ki kötelezte arra a hatóságot, hogy mindig öt évet várjon? De akkor mi van a Quaestor Értékpapírkereskedelmi és Befektetési Nyrt.-nél lefolytatott 2013 nyári átfogó vizsgálattal? Ez másfél éve volt. Ott sem találtak semmit. Vajon ezért ki lehet a felelős Habony Elvtárs szerint? Az IMF, a Bilderberg-csoport gyíkemberei a vagy az „elmúltnyolcév”? Valahogy ezt a vizsgálatot elfelejtette megemlíteni a fideszes lakájmédia. Persze, mert ez a tény teljesen hitelteleníti a fenti amúgy is reménytelen fideszes érvelést. Csak nekem furcsa, hogy az akkori és a mostani átfogó vizsgálat mennyire más eredményt hozott másfél éven belül? Most a kapkodó Fidesz az évenkénti átfogó vizsgálatban (is) látja a megoldást. Hát, itt ez sem jött volna be.
  2. A Quaestor FINANCIAL HRURIRA Kft. számára viszont már maga a mostani fővádló, Dr. Windisch László MNB alelnök engedélyezte a 70 milliárd keretösszegű új kötvényprogram indítását. A Quaestor FINANCIAL HRURIRA Kft. tőkéje 10 millió (!) forint volt. Hogyan történhetett meg, hogy ezt a programot engedélyezte a mai jegybanki vezetés?

Van egy nyugtalanító pletyka is a piacon, miszerint a jegybank már korábban elkezdte volna a BudaCash átfogó vizsgálatát, de a BudaCash vezetői halasztást kértek, és emiatt csak később indult meg a vizsgálat. Ez normál esetben rendben lenne. De múlt héten az országgyűlés gazdasági bizottsága előtt maga Windish László állította azt, hogy a BudaCash-hez a DRB bankcsoportnál lefolytatott vizsgálatoknál megfigyelt gyanús értékpapír-műveletek vezettek el. Ha ez így van, akkor ez már problémás. Arra kérem a jegybank illetékeseit, hogy tegyék tisztába ezt a kérdést!

Szóval sokszoros felelőssége van a Matolcsy vezette jegybanknak (és elődjének). Régóta vita van közöttünk abban, hogy Matolcsy költhet-e 300 milliárd forintot lázálmaira. Szerintem nincs ehhez joga. Ezt a pénzt be kéne fizetnie a költségvetésbe, és a megválasztott képviselőknek kellene eldöntenie, hogy mire költjük ezt a közpénzt. Abban nincs vita, honnan van a jegybanknak ennyi pénze: a forint gyengülésén gazdagodik a jegybank. Az Együtt érvelése szerint „csak olyan feladatokat láthat el a jegybank, amit előír a jegybanktörvény, amit Matolcsy luxusjegybankja mindig úgy próbál kivédeni, hogy „a jegybank mindent csinálhat, amit nem tilt a törvény”. Ugye ez elég furcsa jogértelmezés, mert ha igaz, akkor hamarosan feltűnhet az MNB Fagylalt a CBA hűtőjében és nem lepődnék meg egy Jegybankos Lángos és Hekk Büfén sem a Balaton parton.

Ezek után, amikor felvetettem, hogy a jegybank esetleg segíthetne olyan közcélú feladatokat ellátó alapítványokon, amelyek elveszíthették pénzüket a BudaCash csődjénél, akkor Matolcsy dacos és sértődött magyarázkodásban tört ki.

„Tudatlanságon és rosszhiszeműségen alapul, ráadásul a jegybanktörvény ismeretének teljes hiányáról tanúskodik az az állítás, amely szerint az MNB-nek kellene valamiféle „állami” kárpótlást nyújtania a brókercég és a bankok károsultjainak.”

Nos, igaz. A jegybanktörvényben tényleg nem szerepel, hogy ilyenkor kárpótlást kellene nyújtani a jegybanknak. De Matolcsy jogértelmezése alapján sehol nem tiltja a törvény, hogy adjon kárpótlást, ugye? Azaz nyújthat, ha akar. Az pedig hogy akar-e vagy sem, azt a mai jegybank esetében csak és kizárólag Matolcsy dönti el. Az övé ez a morális felelősség. Most elválik, hogy ha van arra 300 milliárd, hogy saját hobbijainak hódoljon, és erre ráfogja, hogy ez jó, akkor vajon segít-e a mostani károsultaknak.

Szóval ne játsszuk tovább azt, hogy a jegybank normálisan működik. Ne nyomjunk azt az érvelést, amit én is megtanultam, hogy mi lenne a jegybank feladata egy normális országban, ha a mai MNB elnök tojik erre. Nehogy már az legyen, hogy nekünk be kell tartani a közgazdasági játékszabályokat, akkor is, ha a jegybank tojik erre. Majd ha befizeti a jegybank a profitot az államkasszába, akkor én is előveszem az „orthodox formámat”.

De addig hadd legyek unorthodox én is. A mai helyzetben a jegybanknak igenis be kell szállni a Quaestor károsultak veszteségeinek enyhítésébe. Kockázatossági alapon úgy kell tekinteni a tranzakciókat, mintha egy befektetési vállalkozáshoz fizették volna be a Quaestor pénzeket. Ezeket a BEVA biztosítja 6 millió forintig. Azért nem 30 millió forintig - mint az OBA bankbetét biztosítása - mert ezek kockázatosabb ügyletek, és az ügyfél felelőssége is nagyobb, ezért a kisebb összegű biztosítás. Jó, de ki fizesse ki ezt az összeget? Rogán Lakásbővítő Antal máris kijelentette, hogy fizesse ki a pénzügyi szektor. Így vállalja a Fidesz a kormányzati felelősséget. Fizesse ki a többi becsületes, jogkövető, prudens vállalkozás a Tarsoly Csaba feltételezett bűncselekménye miatt kialakuló veszteséget. Miközben Matolcsy 300 milliárdot költ saját közgazdasági oktatásra meg egyéb csecsebecsékre. Ez így arányos, nem? Nem. A jegybank, kimondottan az alapítványai terhére kártalanítsa a Quaestor károsultjait 6 millió forintig! Erre újabb forrásokat ne használjon fel, kimondottan az alapítványaiból fizesse ki a megjelölt összeget a jegybank!

A felelősöket azonban tovább kell keresni. Ha bűncselekményeket követtek el, akkor a befektetési vállalkozások tulajdonosai is felelősek. Ha a csőd nem bűncselekmény miatt következik be, hanem piaci veszteség miatt, akkor korlátozott felelősség terheli a tulajdonosokat. De ha bűncselekmény miatt lép fel a csőd, akkor nincs pardon, a tulajdonos teljes vagyonával feleljen a kárért. Ez így fair. A jó hír az, hogy ez a mai magyar jogszabályok alapján is így van, nem kell Rogán Antalnak vagy Lázár Jánosnak feltalálnia a spanyol viaszt, és „rezsicsökkentő módon” azt láttatni, hogy eseti megoldással ők állítják helyre az igazságot. Pláne ne 5 év kormányzás után. Egyszerűen a bíróságokhoz kell fordulni. Ugyanígy jártak el az USA-ban is a híres-hírhedt Madoff-eset kapcsán is: teljes vagyonelkobzás és 150 év börtön! Ja és persze csak remélni tudom, hogy nem fognak úgy elhúzódni ezek a bírósági ügyek, mint a Kulcsár-ügy, ami már 12 éve (!) húzódik. A sokkal bonyolultabb Madoff ügyet a tengerentúlon pár hónap alatt lezárták. Ugyanakkor rendkívüli fontosságú, hogy ne a magántulajdon elleni keresztes hadjáratra használják fel populista politikusok ürügyként a mostani ügyet. Piac és magántulajdon kell, csalókra nincs szükség.

A felügyelet vezetőit pedig ha vagyoni felelősség nem is terheli, de szakmai és morális mindenképpen. Emiatt azonnali hatállyal le kell mondania mindenkinek, aki bármelyik tőkepiaci felügyeleti szerv vezetője volt, beleértve Matolcsy Györgyöt is. Arról már nem is beszélve, hogy mennyire stílusos dolog Szász Károlynak most, március 15-én állami kitűntetést adni „…a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének folyamatos modernizálásával elért kimagasló eredményei és példaadó vezetői munkája elismeréseként” indoklással.

Egy olyan országban, amit az Együtt akar felépíteni:

  • Minden erőnkkel ösztönözni fogjuk a magántulajdonra épülő tisztességes versenyt a tőkepiacokon is, olyan erős és hatékony szabályozói hatósággal és fellépéssel, hogy soha ne jöhessen még egy ilyen botránysorozat. Piac kell, csalók nem!
  • A jegybank be fogja fizetni a profitját az államkasszába.
  • Továbbra is teljes vagyoni felelősség fogja terhelni a pénzügyi bűncselekmények elkövetőit.
  • A felügyelet megelőzi a mostanihoz hasonló csődök kialakulását.
  • Ha mégsem, akkor az intézmények vezetői távoznak posztjukról.

Az Orbán rezsimben semmi sem fog történni. Nem követelek én semmit ezektől. Nem kérek én semmit ezektől. Mert az egész rendszer az övék. Orbáné, Matolcsyé, Rogáné. Menthetetlen, javíthatatlan. Velük nincs együttműködés. Ezek lopnak.

De tőletek, akik ezt a cikket olvassátok, tőletek kérek valamit. Ti tudjátok csak lebontani ezt a rákos fertőt, ami elburjánzott idehaza. Azt kérem tőletek, hogy senki ne szavazzon ezekre. Úgy tudnak elmúlni.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalamhoz és kövesd későbbi bejegyzéseimet is:

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://papalevente.blog.hu/api/trackback/id/tr157277103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudományos Iibsizmus 2015.03.17. 22:27:11

Rohadt ballibsik ellopták a pénzt!

Mészáros Laci 2015.03.17. 22:48:59

A szerző nem nagyon van képben. Persze, lehet, hogy ez a cél.

Mészáros Laci 2015.03.17. 22:53:17

Egyébként meg politikai üzenetekben a "KELL" szót olvasás közben érdemes lecserélni a "bárcsak úgy lenne, hogy" kifejezésre, (a szövegszerkezettől függő ragozással, persze). Tartalmilag egyenértékű, és nincs benne átverés.

Furusina 2015.03.18. 05:39:35

Fontos írásnak tartom a posztot, mert nem csak sugárzott belőle a karizma, a küldetéstudat, hanem szép, reális megoldásokat is kínált. Őszintének, és tisztességesnek tünt. Remélem lesz hatása a sorozatnak. Köszönöm szépen az írást, így tovább.

Sir Galahad 2015.03.18. 08:03:15

"De Matolcsy jogértelmezése alapján sehol nem tiltja a törvény, hogy adjon kárpótlást, ugye? Azaz nyújthat, ha akar." Szerintem inkább ne nyújtson. Akik befektettek, a szokásosnál nagyobb haszon reményében kockáztattak és buktak - ennyi. Az egy másik kérdés, hogy M egyéb pénzköltését is meg lehet kérdőjelezni.

sas70 2015.03.18. 08:27:22

Nem ez a lényeg, hanem az, hogy a győri focicsapatot jól megmentsük! A pénzüket elbukó keményen dolgozó kisemberek, meg így jártak, 'osztjónapot!

sas70 2015.03.18. 08:29:25

@Sir Galahad: Csak van itt egy csiklandós kérdés. Az MNB által felügyelt szervezet, általa engedélyezett kötvénykibocsátásnál, minden teljesen rendben volt?

jet set 2015.03.18. 08:34:08

Idióta poszter! Akik vettek Quaestor kötvényt, azok tudomásul vették (benne volt a tájékoztatóban), hogy semmiféle BEVA garancia nem vonatkozik rá. Ennyi. Elbukták a pénzüket, mert mohók voltak és túlzottan nagy kockázatot vállaltak. Nem kell őket siratni.

Sir Galahad 2015.03.18. 11:21:22

@sas70: Nem tudom megítélni, de nyilvánvaló, hogy ha valahol extra kamatot ígérnek, annak extra kockázat az ára. Ezt a kockázatot annak kell viselnie, aki a kamatot várja. Ha most az érintettek azt várnák, hogy a veszteségeiket valaki fedezze, joggal merülhetne fel, hogy siker esetén a nyereségükből is ajánljanak fel másoknak. Erről én nem hallottam.

sas70 2015.03.18. 12:09:58

@Sir Galahad: Nem is annyira nyilvánvaló, hiszen a devizahiteleknél a nem megfelelő tájékoztatást megalapozottnak tartották a bíróságok és a törvényhozás ennek megfelelően is, cselekedett. Hogy ez helyes vagy nem, azt most hagyjuk, de megtörtént. Ennek megfelelően az a kérdés, hogy a tájékoztatás, a kockázatok ismertetése ténylegesen lehetővé tette-e, hogy egy befektető megalapozott döntést hozzon? És akkor itt jön a felügyelet (PSZÁF majd MNB), a könyvvizsgáló, a felügyelő bizottság és a menedzsment felelőssége. Tudomásom szerint egy korábbi vizsgálat, megállapította, hogy rossz a tájékoztató és előírta, annak megváltoztatását, aminek nem szereztek érvényt. Azt persze nem várhatja el senki, hogy minden pofon mellé állítsanak egy közlekedési rendőrt, azt viszont igen, hogy a befektetők korrekt információkat kapjanak a kockázatokról.

zöldszamár 2015.03.24. 12:57:48

hát extra kamatról szó sem volt , a magánnyugdíjpénztárak lazán, biztonságosan hoznak 10 százalék hozamot.
De ez a 150 milliárdos csalás úgy, hogy Matolcsy nem vette észre, kedves Matolcsy-trollokazért durva. A befektetői kockáztatói dumátokat beveszi még valaki?
A Szíjgíártó ügy újabb fordulatot hoz a központilag irányított brókerbotrányba. Hülye Szíjgyártó kockáztatja a pénzt, majd bennfentes információkkal visszaélve kiveszi, sak de miniszterként, közszolgaként csak maga, egy szúkebb kör számára használja, ez is közpénz, viszont ezzel a szélesebb köz, a zemberket bedönti. És akkor Matolcsy György felügyelete mit csinál?
Ha valamit, ezt biztos tanítani kell majd, de nemcsak az unortodox Matolcsy Egyetemen, hanem mindenhol ÁLLAMILG FELÜGYELT BRÓKERBOTRÁNY

Feregabor 2015.04.02. 16:59:05

Csányi Sándor itt: www.napi.hu/magyar_vallalatok/csanyi_indokolatlan_hogy_beva-tagok_fizessek_meg_a_quaestor-hianyt.595862.html úgy nyilatkozik, hogy a "a szabályosan kibocsátott kötvények nem biztosítottak, hiszen a kibocsátók kockázatára nem terjed ki a Beva-biztosítás. ". Azaz, akinek érvényes kötvény jutott, annak semmi nem jár. Csakhogy aki a Questrornál vásárolt bármit, semmiféle ráhatása nem volt arra, hogy valódi, vagy hamisított kötvényt kapott-e. Azt nem tudom megítélni, hogy hamis kötvények forgalmazására vonatkozik-e a BEVA. Szerintem a helyes megoldás, hogy a BEVA minden befektetőnek fizessen kártalanítást, de a valódi és a hamisított kötvények súlyszámával arányosan. Azaz, ha a hamis és valódi kötvények aránya pl. 1:4, és a BEVA alapján az 1 millió forintomra járna kártérítés, akkor 750 ezer forintot utaljanak ki nekem is, akire hamis kötvényt sóztak rá, és annak is, akinek balsorsára valódi kötvény jutott.
Abban az esetben viszont, ha a BEVA csalásra nem fizet szabályzata szerint, a felügyeleti hatóság feleljen.
süti beállítások módosítása